Misja
Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych w swej działalności nawiązuje do historycznych tradycji europejskiego uniwersytetu, obejmujących zasadę jedności kształcenia i nauki, swobodę dyskusji, a także przywiązanie do odpowiedzialnej i krytycznej refleksji nad życiem człowieka i społeczeństwa.
Dbając o wysoki poziom prowadzonego kształcenia, Wydział przyczynia się do społecznego i ekonomicznego rozwoju wschodniej części Polski, zapewniając szeroki dostęp do wykształcenia wyższego. Prowadzi dostosowane do potrzeb i możliwości regionu kierunki studiów, których treści dydaktyczne uwzględniają zróżnicowanie narodowościowe, etniczne i wyznaniowe Podlasia. Kształci odpowiedzialnych, krytycznie myślących obywateli Polski i Unii Europejskiej, świadomych wyzwań współczesnego świata, wyposażonych w szeroką wiedzę humanistyczną i kompetencje komunikacyjne.
Usytuowanie Uniwersytetu w Białymstoku na północno-wschodnim pograniczu Polski, czyni Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych naturalnym ośrodkiem badań nad Europą Wschodnią i partnerem współpracy z ulokowanymi tam instytucjami naukowymi, edukacyjnymi i kulturalnymi. Jednocześnie, dzięki zachowywaniu światowych standardów naukowych, Wydział upowszechnia wyniki badań nad Europą Wschodnią na Zachodzie, działając w ten sposób na rzecz ich zbliżenia.
Działalność Wydziału, uwzględniająca potrzeby otoczenia społecznego, prowadzi do zacieśnienia kontaktów między światem uniwersyteckim i pozauniwersyteckim, co sprzyja upowszechnianiu nauki, a także akademickich wartości, w szczególności zrozumienia i szacunku dla roli tożsamości historyczno-kulturowej.
Strategia
I. Nauka
Zadaniem Wydziału jest organizacja i wsparcie badań z zakresu historii i pokrewnych nauk humanistycznych i społecznych, prowadzonych przez jego pracowników i doktorantów. Badania takie muszą charakteryzować się jak najwyższym poziomem naukowym, być prowadzone zgodnie z wymogami metodologicznymi obowiązującymi w ramach dyscypliny, etycznie i społecznie odpowiedzialnie. Wyniki badań winny być prezentowane w sposób pozwalający na ich dobrą widoczność w międzynarodowym obiegu naukowym. Dodatkowo, znaczenie ma też ich popularyzacja w otoczeniu społecznym Wydziału.
1. Wskaźnikami jakości badań są:
- publikowanie wyników badań w jak najlepszych czasopismach i wydawnictwach korzystających z systemu recenzji zewnętrznych (np. double-blind review) i z wykorzystaniem innych rozwiązań zapewniających jak najwyższy poziom merytoryczny publikacji;
- cytowania w powszechnie uznanych bazach bibliometrycznych;
- granty badawcze przyznawane przez instytucje powołane w celu finansowania nauki;
- nagrody i wyróżnienia przyznawane przez instytucje i organizacje naukowe;
- oceny otrzymywane w ramach procedur parametryzacyjnych.
2. Zapewnieniu jakości badań służyć mają następujące działania:
a) Wspieranie aktywności naukowej pracowników i doktorantów:
- Preferencyjne finansowanie badań o najwyższej jakości.
- Pomoc w organizacji konferencji, seminariów naukowych, szkół letnich oraz innych form wymiany wiedzy.
- Zachęcanie pracowników do poszerzania kompetencji zawodowych, wsparcie udziału w odpowiednich kursach i organizowanie ich.
- Promowanie organizacji zespołów badawczych, ich preferowanie w kontekście polityki kadrowej i finansowania.
- Współpraca z władzami Biblioteki Uniwersyteckiej w zapewnianiu dostępu do jak najszerszego zasobu literatury naukowej.
- Podkreślanie dominującego znaczenia jakości badań w systemie sprawozdawczości i oceny naukowej pracowników.
b) Pomoc w publikowaniu wyników badań:
- Upowszechnianie wiedzy o zasadach działania rynku publikacji naukowych.
- Finansowe i organizacyjne wsparcie wydawania wybranych publikacji.
- Dbanie o wysoki poziom naukowy czasopism i wydawnictw powiązanych z Wydziałem.
- Wspieranie inicjatyw związanych z Open Access.
c) Promowanie mobilności i umiędzynarodowienia:
- Zachęcanie pracowników do aktywności międzynarodowej, w tym zwłaszcza udziału w stażach naukowych i ważnych konferencjach.
- Nawiązywanie współpracy z zagranicznymi jednostkami naukowymi.
- Zapraszanie osób związanych z innymi krajowymi i zagranicznymi jednostkami naukowymi na staże naukowe i wykłady.
d) Wspieranie starań o pozyskiwanie projektów grantowych z instytucji zewnętrznych:
- Upowszechnianie wśród pracowników i doktorantów wiedzy na temat zasad funkcjonowania systemu grantowego.
- Stworzenie systemu konsultacji wniosków grantowych.
- Pomoc osobom realizującym już granty w organizacji pracy naukowej i dydaktycznej.
- Uwzględnianie grantów w ocenie działalności naukowej pracowników naukowych i jednostek organizacyjnych.
- Oczekiwanie od doktorantów składania grantów i wspieranie ich w takich działaniach.
II. Kształcenie
Zadaniem Wydziału jest prowadzenie dydaktyki w najwyższym poziomie akademickim, przygotowanie studentów do funkcjonowania na rynku pracy oraz ukształtowanie w nich postaw obywatelskich i szacunku dla dziedzictwa kulturowego. W kształceniu na każdym poziomie studiów musi być widoczny związek między dydaktyką i działalnością naukową.
1. Wskaźnikami jakości kształcenia są:
- efekty uczenia się oraz aktywności naukowej i społecznej studentów;
- wyniki ankiet przeprowadzanych wśród studentów;
- opinie uzyskiwane od pracodawców zatrudniających absolwentów i innych interesariuszy zewnętrznych;
- oceny uzyskiwane przez Wydział w procesie akredytacji.
2. Realizacji celów związanych z jakością kształcenia służyć mają działania:
a) zapewnienie najwyższego poziomu edukacji.
- Jak najlepsze powiązanie zajęć z kompetencjami naukowymi pracowników.
- Dostosowanie programów studiów do zmian zachodzących w metodologii i technikach badawczych nauk humanistycznych i społecznych.
- Włączanie studentów do działań badawczych prowadzonych w ramach kół naukowych, katedr i projektów grantowych.
- Poszerzanie oferty dydaktycznej o wykłady gości zewnętrznych, otwarte seminaria naukowe, kursy, szkoły letnie i workshopy.
- Zachęcanie studentów do udziału w projektach wymiany międzynarodowej, organizacja zajęć w językach obcych, w tym zwłaszcza skierowanych do grup składających się ze studentów krajowych i zagranicznych.
- Zapewnienie studentom szerokiego dostępu do najnowszej literatury międzynarodowej i oczekiwanie jej znajomości w ramach prowadzonych zajęć i podczas przygotowywania prac dyplomowych.
- Utrzymanie w procesie dydaktycznym znaczenia prac zaliczeniowych, rocznych i dyplomowych przygotowywanych samodzielnie lub zespołowo przez studentów, nacisk na ich oryginalność i stosowanie nowoczesnych metod badawczych.
- Wspieranie studentów w publikowaniu wyników prac badawczych.
- Systematyczny nadzór nad jakością zajęć prowadzony przez władze Wydziału i szefów Katedr.
b) Przygotowanie studentów do wyzwań rynku pracy.
- Pełniejsze uwzględnianie w ofercie edukacyjnej oczekiwań przyszłych pracodawców.
- Organizacja praktyk zawodowych i wyjazdów studyjnych.
- Włączanie do oferty dydaktycznej spotkań z osobami powiązanymi z instytucjami zatrudniającymi absolwentów kierunków studiów prowadzonych na Wydziale.
- Uwzględnianie w programach studiów i sylabusach poszczególnych zajęć praktycznych aspektów
- wiedzy i umiejętności zdobywanych przez studentów.
III. Pozostałe działania Wydziału
1. Popularyzacja wiedzy naukowej.
- Zachęcanie pracowników do prezentowania wyników badań w postaci publikacji popularnonaukowych i wystąpień skierowanych do szerokiego grona odbiorców.
- Organizacja przez Wydział wykładów popularnonaukowych.
- Prowadzenie na Wydziale listy ekspertów i ułatwianie kontaktu między takimi ekspertami a przedstawicielami mediów, urzędów i organizacji społecznych.
- Organizacja i wsparcie konkursów wiedzy i innych inicjatyw skierowanych do szerokiego grona odbiorców (np. Festiwal Nauki, Olimpiada Historyczna, Noc Muzeów).
2. Wsparcie działalności naukowej i dydaktycznej.
- Opracowanie przejrzystego sposobu podziału środków na badania naukowe.
- Dążenie do upraszczania procedur administracyjnych.
- Dostosowanie sprawozdawczości do rzeczywistych potrzeb administracyjnych.
- Uwzględnienie w organizacji procesu dydaktycznego potrzeb studentów i pracowników naukowych.
- Utrzymanie kanałów szybkiej wymiany informacji między administracją, studentami i pracownikami naukowymi.
[wpseo_breadcrumb]